GRO11B - Roekhoutveldweg. In september 2024 NOG STEEDS NIET OK!

2 jaar na de goedkeuring door de gemeenteraad van deze verplaatsing en meer dan 1 jaar na het afsluiten van het oude tracé, is de nieuwe verbinding er nog steeds niet.
Zoals steeds vrachtwagen geparkeerd voor de trage weg, bijkomend een verplaatsbare terreinafsluiting die in de weg staat.
Sinds augustus 2024 ligt er een nieuwe brug over de beek, maar nog zonder aansluiting aan de noordkant.
Op het voorlopige niet goedgekeurde tracé: volop netelgroei, geen enkel onderhoud en overhangende takken: gevaar, zeker voor fietsers, om er met je hoofd tegen te botsen!.
En dat voor een functionele fietsverbinding!
Foto's hieronder van 16/9/2024.

September 2023: Klacht tegen niet uitvoeren van de verplaatsing van de trage wegen GRO11/ZEL21 conform het rooilijnplan. In september 2024 NOG STEEDS NIET OK!

Foto's oud en actueel onwettig tracé: GRO11 Roekhoutveldweg

voetweg

In oktober 2022 keurden de gemeenteraden van Dilbeek en Asse de aanvraag door Puratos tot wijziging van deze trage weg goed, binnen het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag.

In september 2023 werd een groot gedeelte van het oude tracé afgesloten, en het rode tracé aangelegd, met diverse kronkels, overhangende takken, dikke grindlaag = moeilijk befietsbaar.

Volgens het Gemeentewegendecreet, artikel 9, moet het bestaande tracé van een gemeenteweg toegankelijk blijven totdat het nieuwe tracé openstaat voor het publiek.
Dat is hier niet het geval + het actueel toegankelijke tracé (dat op het functioneel fietsroutenetwerk ligt) is absoluut tegen het algemeen belang (absurde omweg, slecht aangelegd, gevaarlijk...).

We stuurden op 22 september 2023 naar het college van burgemeester en schepenen van Dilbeek een verzoek om hiertegen op te treden + om te informeren naar wanneer het ontbrekende stuk en de nieuwe brug zou gerealiseerd worden. Bleef zonder antwoord.

Op 7 december 2022 stuurden we een herinneringsmail naar de bevoegde schepen Stijn Quaghebeur. In een eerste reactie was deze klacht hem niet ter orde gekomen, noch geagendeerd op het college.
Ging navragen waar het blijven hangen is.
Bleef weer zonder reactie.

Nieuwe herinnering gestuurd op 1/2/204 met nieuwe foto's van gevaarlijk overhangende takken. Meteen reactie dat de bouwheer/architect is aangesproken, de NV Puratos een opruimbeurt zou organiseren en het definitief tracé zal aangepast worden bij het einde van de werken.

Op 12/2/2024 nieuwe reactie van Trage Wegen Dilbeek: we vragen om naar het bedrijf toch opnieuw te reageren met:
1. verzoek om overhangende takken over het tijdelijk tracé voor eind februari af te zagen en te verwijderen.
2. de brug en het Zelliks tracé voor eind april 2024 aan te leggen.
3. het Dilbeeks tracé mét groenstrook kan aangelegd worden bij het einde der werken, zonder dat de trage weg dagen/wekenlang afgesloten wordt.
Dus: op dat ogenblik een tijdelijke doorgang voorzien rechts van de huidige tijdelijke omheining. Vervolgens huidig asfalt opbreken en trage weg aanleggen zoals voorzien. Pas nadien het terrein rechts van de huidige omheining afwerken.

En verzoek aan de gemeente: vermits er quasi permanent vrachtwagens geparkeerd staan tot tegen en heel vaak deels voor de trage weg: een parkeerverbod instellen 5 meter voor en na de trage weg, zodat wie er uit komt enig zicht heeft op het auto- en vrachtwagenverkeer op de Industrialaan. Zowel verbodsbord als witte strepen op de grond, voor de veiligheid van de stappers en trappers.

In 2022 noteerden we hieromtrent het volgende:

Aanvraag omgevingsvergunning 2022039708 Industrialaan 4, 1702 Groot-Bijgaarden.

Einddatum openbaar onderzoek: 8/9/2022.

Titel:
Het slopen van een gebouw, het bouwen van een kantoor, het oprichten van een voetgangers- en fietsbrugje, het verleggen van een voetweg en het veranderen van de inrichting voor de productie van grondstoffen voor de voedingsnijverheid.

Details en foto's betrokken trage weg: GRO11 Roekhoutveldweg

Bezwaar? Neen, maar wel op te volgen.
De Puratos groep breidt verder uit, heeft de voormalige Bizerba-site opgekocht. Wil dit afbreken, ter hoogte van A nieuwe kantoren bouwen met daaronder een parking, en ter hoogte van B een bovengrondse parking. De huidige trage weg ligt daarvoor in de weg, maar ligt ook niet zoals die in de Atlas der Buurwegen staat: volgens die Atlas loopt die midden door de Bizerba-gebouwen.

Daarom vraagt het bedrijf een verplaatsing naar de oostkant van het terrein, waarbij van aan punt c het huidige asfalt wordt opgebroken, er een strook van 5 meter breed komt, met in het midden een 2 meter brede trage weg, links gras, bloemen en wat struiken, rechts gras + nieuwe brug over de beek en nieuw traject op grondgebied van Zellik.

Is een wijziging in 2 gemeenten, dus de gemeenteraden van Dilbeek en Asse dienen zich over de zaak der wegen uit te spreken in het algemeen belang.

Als dit zou goedgekeurd worden en ook de omgevingsvergunning zelf door het college van burgemeester en schepenen, en er geen beroepen zouden volgen, dan is er nog aandacht vereist bij de uitvoering.
Het decreet gemeentewegen stelt duidelijk in Artikel 9: 'Bij verplaatsing van een gemeenteweg geldt dat het bestaande tracé een gemeenteweg blijft totdat het nieuwe tracé openstaat voor het publiek.' .
Dus eerst moet de nieuwe trage weg aangelegd worden, pas nadien kan gestart worden met de werken aan de parking en het nieuwe gebouw op de bestaande trage weg.

Op de Dilbeekse gemeenteraad van 25 oktober 2022 werd deze verplaatsing goedgekeurd (Agendapunt 30). Ook de gemeente Asse keurde dit goed voor haar gedeelte op de gemeenteraad van 24 oktober 2022.

OP TE VOLGEN.

Naar top van deze pagina