Webmaster, inventaris trage wegen, wandelingen:
Hugo Marissens.
Tel. 02 466 28 89
Laatste wijzigingen aan de site.
Wij maken dankbaar gebruik van
en van Gmaps Pedometer
Snelle weg naar de openingspagina van Trage Wegen Dilbeek.
Alle verbindingen voor niet-gemotoriseerd verkeer: vroegere
treinbeddingen of jaagpaden hebben we niet in Dilbeek, maar wel tal van
kerkwegels, veldwegen, holle wegen, bospaden...
Aardeweg, graspad, grind- of tegelpad, met klinkers of in asfalt....
zolang ze maar niet door auto's gebruikt (kunnen) worden.
Fiets- en voetpaden langsheen een weg voor auto's, al dan niet gescheiden door
een haag of grasberm, horen daar niet bij. Wél fiets- en voetpaden die
een héél eigen traject volgen, zowel in een natuurlijke omgeving als in
dorpskernen, wijken, verkavelingen...
De term 'trage weg' is sinds de oprichting van
vzw Trage Wegen
in maart 2002 op korte tijd een begrip geworden in Vlaanderen. Overal
groeperen leden van diverse verenigingen en puur geïnteresseerden zich
om op lokaal of regionaal vlak deze wegen in de aandacht te brengen, te
inventariseren, het gebruik te promoten, ...
Heel wat gemeentebesturen springen mee op de kar... Je valt tegenwoordig
als gemeentebestuur uit de toon als je niet zorgt voor onderhoud van
trage wegen, heropenen, naambordjes plaatsen, enz...
Na tientallen jaren waarin alleen maar paden en wegeltjes verdwenen, is
er sinds een 5-tal jaar een omgekeerde beweging op gang gekomen.
Binnenkort ook in Dilbeek?
1. De buurtwegen die voorkomen in de Atlas der Buurtwegen,
Er bestaat 1 atlas per (vroegere deel-)gemeente.
De meeste zijn in het Frans opgesteld, maar de deelgemeente Dilbeek is een Nederlandstalige uitzondering.
Er wordt op de kaarten in de atlas een onderscheid gemaakt tussen 'chemins' of wegen en 'sentiers' of paden / voetwegen.
Het grootste gedeelte van de 'sentiers' loopt over privaat terrein, maar de buurtweg is openbaar.
Laat je dus zeker niet afschrikken door een aangelande die beweert 'Dat is hier privé!'.
Hij/zij heeft gelijk (wat de grond betreft),
maar jij hebt ook gelijk: zolang de buurtweg officieel bestaat heb je recht van doorgang!
Elke gemeente heeft een 3-letterige code, en elke buurtweg is genummerd.
Deze nummering zal je op deze site voortdurend tegenkomen.
SUK17 = buurtweg of voetweg 17 in Sint-Ulriks-Kapelle, SMB12 = nr 12 in Sint-Martens-Bodegem.
De Atlas der Buurtwegen is online raadpleegbaar via het geoloket van de provincie Vlaams-Brabant, inclusief wijzigingen en afschaffingen.
2. Naast de officiële buurtwegen, zijn er ook verschillende
trage wegen die onder een andere wetgeving vallen:
wandelwegen in bossen (bosdecreet), in natuurgebieden (natuurdecreet), vroegere spoorwegbeddingen/trambeddingen met eigen juridisch statuut.
3. Ten slotte zijn er trage wegen die spontaan gegroeid zijn door het gebruik en onder geen enkel juridisch statuut vallen. Vaak gaat het daarbij om spontaan gegroeide verbindingen tussen officiële buurtwegen.
Trage wegen van de 2e en 3e soort, of waarvan we juiste nummering nog niet hebben (aanvullingen/wijzigingen
in de Atlas der Buurtwegen zijn vaak moeilijk te achterhalen) krijgen een lettercode, vb. SUKAA.
Deze zijn van belang
-voor recreatief gebruik:
wandel-, fiets- en ruiterpaden. Voor een
stevige tocht, om te joggen of om 's avonds een rondje met de hond te
lopen.
-als veilige verbinding
voor de zachte weggebruiker, op weg naar winkel,
bib, bushalte, treinstation, school, speelkameraden....
-cultuurhistorisch.
Vele van deze wegen zijn honderden jaren oud. Een
wandeling van Trage Wegen Dilbeek in september 2006 tussen Dilbeek-Savio
en Sint-Ulriks-kapelle, liep voor meer dan 90% over wegen die ook al
terug te vinden zijn op de Ferrariskaart van 1770! Het zijn historische
verbindingen waarlangs de boeren met hun graan naar de molen gingen of
met hun producten naar de markt, kerkwegels van het ene dorp naar het
andere, om familie te bezoeken, naar de kermis te gaan, handel te
drijven....
-voor natuurontwikkeling. Bermen van trage wegen, en zeker holle wegen,
hebben een eigen specifieke biotoop, zij vormen ecologische verbindingen
tussen verspreid liggen natuurgebieden, ...
1. Parkeer je wagen pal op die trage weg.
2. Laat langs je eigendom op de trage weg wat takken, tuinafval,
bouwafval... een tijdje liggen... om de weg een beetje te verstoppen.
3. Graaf een put op de trage weg, laat een hoop aarde ernaast een tijdje
liggen.
Of omgekeerd: een put op jouw terrein, de hoop aarde 'per
ongeluk' een beetje (veel) op de trage weg.
4. Als je oprit naar je garage pal naast die trage weg ligt: als je een
nieuwe oprit aanlegt, voorzie wat extra tegels of grint of asfalt,
en
integreer de trage weg in je oprit.
5. Plant een snelgroeiende struik pal naast de trage weg. Vergeet die
struik te snoeien (zeker langs de kant van de trage weg).
6. Ben je eigenaar van een bosje NAAST een trage weg. Hang een bordje
'privaat - verboden toegang' .
Zodanig dat je de indruk wekt dat ook die
weg verboden toegang is.
7. Ben je landbouwer met akkers: ploeg de trage weg om.
8. Ben je landbouwer met weiden, met daartussen een trage weg: haal je
oude omheining weg, zet een nieuwe omheining.
Vergeet dat je 2 weiden
had, en zet 1 omheining rond die éne nieuwe grote weide.
9. Zet 'per ongeluk' een poortje aan het begin van een trage weg.
10. Laat de trage weg door het gemeentebestuur 'tijdelijk' afsluiten om
veiligheidsredenen:
onzichtbare putten, gevaar voor vallende takken of
dakpannen, ...
Ken deze 10 bovenstaande trucs, en laat je er niet door afschrikken. Stap er door! Inventaris